Ako ma vyzerať Cookies lišta od 1.2.2022

Niektorí podnikatelia a majitelia eshopov možno ešte stále nezaregistrovali zmenu zákona o elektronických komunikáciách, ktorý začal platiť od 1.2.2022. Zákon mení okrem iného aj spracovanie dát od návštevníkov stránky a teda zberu Cookies. S tým priamo súvisí Cookies lišta, ktorú používame na webe.

Čo sú Cookies?

Cookies sú krátke súbory (identifikátor), ktoré sa ukladajú do vášho PC alebo mobilu pri prehliadaní web stránok. Tie nesú informáciu o našich dátach, preferenciách, navštívených stránkach a správaní. Tieto identifikátory sú osobný údaj.

Existujú tri hlavné kategórii informácii, na ktoré sa využívajú cookies:

Technické (nevyhnutné) – ide o cookies, ktoré sú nevyhnutné pre chod stránky a môžu niesť informáciu napr. o predvolenom jazyku webu alebo o navigácii na webe.

Personalizované – používajú sa napríklad pri zapamätaní filtra na stránke alebo dáta pre automatické prihlásenie do svojho účtu.

Analytické (štatistické) – využívajú dáta, ktoré sú potrebné pre analytické nástroje. Zväčša ide o Google Analytics, prípadne nástroje typu HotJar.

Marketingové (reklamné) – zber týchto dát sa využíva aj na vytváranie publík pre neskoršie reklamné účely. Najbežnejší spôsob využitia je remarketing pre Google Ads alebo retargeting cez Facebook Pixel.

Zmena Cookies od 1.2.2022

Hlavnou zmenou je, že musíte nechať návštevníka vybrať, ktoré cookies vám dovolí zbierať a ktoré nie. To vedie k zmene vizuálu cookies lišty, kde nesmie chýbať táto možnosť výberu. Často pomocou tlačidla „Nastavenie“.

Pri výbere a zbere dát existujú a nevyhnutné alebo aj technické cookies, ktoré sú potrebné pre chod web stránky, preto ich nemožno návštevníkom zrušiť. Všetky ďalšie zbieranie dát musí mať návštevník možnosť vypnúť.

Marketéri zažijú nočnú moru, ak návštevník zruší zber dát, pretože potom nie je možné vytvárať zoznam pre neskorší remarketing. Bohužiaľ ovplyvní to aj návštevnosť, ktorú uvidíte v Google Analytics.

Čiastočným riešením zberu informácií o návštevnosti je povolenie v Google Tag Manager tzv. „Consent initialization“, ktorý na základe dát robí odhad skutočnej návštevnosti ľudí, ktorí nedajú na analytické dáta súhlas. Ide len o dopočítavanie dát na základe predchádzajúcich návštev, preto tieto dáta nie sú presné, ale ponúkajú približný odhad skutočnej návštevnosti prípadne konverziách.

Pri nastavovaní Cookies lišty tiež nezabudnite, že jednotlivé odsúhlasenia typov cookies nemôžu byť predvyplnené (okrem nevyhnutných cookies) a teda návštevník musí dať jednoznačný súhlas so zberom.

Návštevník web stránky musí mať aj možnosť zrušiť zber všetkých cookies pomocou tlačidla bez nutnosti vypínať ich jednotlivo po konkrétnom type cookies. Taktiež musí byť dovolené prehliadať web po ich zrušení alebo neodkliknutí vypnutia. Z toho vyplýva, že sa nesmú používať Pop-up okná, ktoré bránia v ďalšom prehliadaní stránky. Nie je dovolená ani technika, ktorá bola doteraz obľúbená a to textom „pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s ich zberom“.

Ako vyzerá nová cookies lišta po novom?

Nižšie nájdete pár vybraných screenshotov ako môže vyzerať správna cookies lišta na web stránke.

cookies martinus
cookies wooacademy

 

Ak si lámete hlavu s tým, či máte vašu cookies lištu správne nastavenú v súlade so zákonom, tak nás neváhajte kontaktovať a radi vám pomôžeme.

 

Cover photo: www.freepik.com

 

ODBER NOVINIEK

Odoberaj novinky z marketingu

Raz mesačne Ti pošleme prehľad noviniek zo sveta marketingu.