Efektívny homeoffice a prácu z domu

Nie len vďaka vírusu Covid-19 mnohí vyskúšali homeoffice. Pracujete, ale doma správne, prípadne viete ako lepšie a efektívnejšie pracovať? Miesto, z ktorého pracujete je veľmi dôležité. Priblížime vám ako pracovať z domu, čo najlepšie.

Oddeľte prácu od súkromných vecí

Základom je nájsť rozdiel medzi prácou a súkromím. Duševnú hranicu, ale aj fyzickú. V bežnej práci je fyzicky rozdiel samozrejmí. No aj keď si to neuvedomujeme, tak duševná hranica je napríklad cesta autom/autobusom z práce, či nákup alebo fitnes po práci. Vtedy v hlave opúšťate pracovné problémy a myšlienky. Preto sa často stáva, že ak idete autom na meeting a potom sa vrátite do kancelárie, tak sa vám oveľa horšie opäť vráti k práci, prípadne naberá koncentrácia.

Aj doma je potrebné vytvoriť takéto hranice, či už výberom miesta odkiaľ pracujete alebo aktivitami, aby ste mali jednoznačnú hranicu, kedy pracujete a kedy začína súkromný život. Ak takúto hranicu nebudete mať, tak vám bude práca narúšať súkromie a aj naopak.

Vyberte vhodné miesto na prácu

Najhoršia možnosť je pracovať z postele alebo sedačky. Na posteli sme podvedome rýchlejšie unavený k náklonnosti ísť spať. Po dlhšej dobe zasa naopak v noci budete rozmýšľať nad prácou. Odporúčame preto aj doma pracovať z pracovného stolu.

Z pracovného stolu treba odstrániť všetky veci, ktoré ste používali vo voľnom čase. Ak napríklad po večeroch skladáte modely alebo vyšívate, tak si tieto rozrobené veci nenechávajte na stole počas práce. Odporúča sa aj využívať dvojmo kancelárskych potrieb. Ak napríklad máte nožnice v kuchyni a občas ich potrebujete k práci, tak si zaobstarajte druhé, ktoré budú iba pri pracovnom stole. Určite nezdieľajte klávesnice a myši s manželom/manželkou, či deťmi. Majte vlastné zariadenia.

Všetko je to preto, aby ste pri stole boli naozaj v práci a mimo neho zasa doma a nijako tieto dva svety neprepájali.

Ostaňte pozorný

V domácnosti sa pozornosť veľmi rýchlo zmení na nepodstatné veci. Preto urobte všetko preto, aby ste boli sústredený. Ak je v blízkosti vášho pracovného miesta televízor, tak ho určite nezapínajte. Vašu pozornosť dokáže znížiť napríklad aj výhľad z okna a svet za ním, preto svoj stôl nasmerujte tak, aby ste nemal v zornom poli okno. Ak máte priechodnú izbu, tak odporúčame posadiť sa čelom k stene, aby vás prechádzajúci členovia rodiny nevyrušovali.

Často sa stáva, že cez otvorené okno ide hluk do bytu z detského ihriska, či ruchy ulice. V extrémnom prípade môže sused prerábať byt a vy sa nevyhnete vŕtaniu. Vtedy odporúčam pustiť si na pozadí hudbu na takej hlasitosti, aby vám takéto ruchy nevadili. Ako pohlcovač ruchov je možné napríklad v letných mesiacoch pustiť ventilátor, ktorý svojim šumom neprepustí hlasy z vonku, na ktoré by ste sa mohli sústrediť.

Kedy prestať pracovať a usporiadať deň?

Aby ste neprepadli workoholizmu a nepracovali aj večer, tak je potrebné vytvoriť návyk. Napríklad v bežnej práci, cesta domov a aktivity po práci vás prepínajú v hlave, aby ste nemysleli na pracovné záležitosti. Ale čo doma, keď nemeníte prostredie?

Najlepším riešením je vytvoriť si návyk. Napríklad si zvoľte, že vždy o 17:00 pôjdete do posilňovne, na nákupy, do sprchy, či pripravovať večeru. Vtedy prestanete pracovať, ale hlavne fokusujete sa na inú aktivitu, ktorá nijako nesúvisí s prácou. Tí ktorí pracujú z domu mi dajú isto za pravdu, že niekedy nevedia prestať, pretože vždy je veľa povinností a často myslia na prácu aj pri jedle, či večernom pozeraní televízie. To vzniká práve vtedy, keď nemáte takúto aktivitu na reset od práce.

Užitočné nástroje a aplikácie

Práca z domu si vyžaduje veľkú sebadisciplínu. Nemáte pri sebe kolegu, ktorý vás upozorní, že začína meeting alebo či ste poslal report. Všetko je potrebné si evidovať a zapisovať.

Základom je dávať si do kalendára a do „To Do Listu“ všetky aktivity. Rovnako tak si zapisovať poznámky nad ktorými rozmýšľať, či mať súbory na cloude pripravené na zdieľanie. Kalendár, úlohy alebo poznámky viete efektívne spracovať v nástrojoch Google (Calendar, Task, Keep, Drive) alebo Microsoft (Outlook, To Do, OneNote, OneDrive), prípadne inými aplikáciami.

Väčšie aktivity a projekty tiež prehľadne evidujte. Medzi základné, ktoré sú zdarma patri Asana alebo Trello. Pomocou nich môžete jednoducho evidovať všetky úlohy, deadline ale uvidíte aj aktivity kolegov.

Komunikácia s kolegami je kľúčová a tu je viac spôsobov ako komunikovať medzi sebou. Nevhodný je Facebook a Whatsapp, ktorý používate aj na súkromné účely. Vhodné je použiť napríklad Slack, či Skype.

Verím, že vám tieto rady pomôžu, no zapamätajte si, že na práci z domu je dôležite sústredenie, disciplína, nerozptyľovanie sa a vytvorenie si hranice medzi súkromím a prácou.

Cover photo by Freepik